GÜNDEMİ TAKİP EDİN

Haberler

Gazdır O Gaz

HEPİMİZİ ETKİLEYEN VE ZAMAN ZAMAN BAZILARIMIZIN HAYATINI KABUSA ÇEVİREN BİR GERÇEK VAR. ZAMAN ZAMAN BESLENMEDEN KAYNAKLANAN, STRES VE GERGİNLİĞİN YARATABİLDİĞİ, BAZEN DE ATALARIMIZDAN ALDIĞIMIZ GENLERİN BİR SONUCU... GAZ VE ŞİŞKİNLİK...


Kadınlar bu konudan biraz daha mustarip olsa da hemen her cinsiyetten ve yaş grubundan pek çok insan aynı cümleleri kuruyor. “Karnım balon gibi şişti”, “Ne yapsam şişkinlikten kurtulamıyorum”, “Gaz sancısı beni öldürecek”. Elbette bunlar bir sebepten kaynaklanıyor ama o sebep ne ve bunu düzeltmek için ne yapılabilir.

Laktoz intöleransınıza baktırın

Gaz ve şişkinlik probleminin en sık karşılaşılan sebeplerinden biri laktoz intöleransı. Yani kişide laktaz enziminin eksik ya da hiç olmaması. Bu eksiklik ya da yoksunluk sebebiyle süt ve süt ürünlerinde bulunan laktozu (süt şekeri) sindiremediğiniz için gaz ve şişkinlik problemi hatta şiddetli ishal ve karın ağrısı atakları yaşayabiliyorsunuz. Peki çözümü: laktozsuz ürünleri tercih etmek.

Lifli ve tahıllı gıdalara dikkat

Bir diğer sebep de lifli gıdalar ve çok tahıllı gıdalar gibi kompleks karbonhidratların tamamının sindirilmeyip kalın bağırsağa geçerek mayalanmaya neden olması. Bu da karnınızdaki şişkinliğin ve gazın önemli sebeplerinden biri. O zaman bunları yemeyelim diyerek kolay ama yanlış olan yola yönelebilirsiniz. Ama yapmanız gereken asıl şeyse uzman bir diyetisyen tarafından intöleransınızın olduğu yiyeceklerin uygun zamanlarda diyetinizden çıkarılıp sonrasında eklenmesi. Ayrıca bazı yiyecekler vücutta şişkinliğe neden olsa da bir süre sonra bağırsak bakterilerinin uyum sağlaması ile bu rahatsızlık ortadan kalkabilir. Yani kökten çözüm için toptan bu gıdaları kesmeyin.

Besin alerjisi de gaza sebep olabilir

Alerjen gıdalara da dikkat edilmesi gereken başka bir husus. Yumurta, yer fıstığı, çilek, soya, buğday, inek sütü ve kabuklu deniz ürünleri... Eğer bunlara karşı hassassanız karnınızda küçük bir top varmış gibi hissetmeniz olası. Eğer bu gıdalara karşı vücudunuz aşırı tepki veriyorsa bir süre tüketimlerine ara vermek isteyebilirsiniz. Sorun yok. 😊

Çiğ sebze ve meyvelerin gaz yapıcı özellikleri yüksek  

Çiğ tüketilen sebze ve meyveler de şişkinlik ve gaz şikayetlerinizin sebebi olabilir. Ayrıca soğan, sarımsak, karnabahar, brokoli, bezelye ve kuru baklagiller gibi gıdalar da gaz yapıcı özellikleriyle sizi biraz zorlayabilir. Bu yüzden özellikle şikayetlerinizin arttığı dönemlerde bu gıdalardan uzak durmak size yardımcı olabilir.

Gazlı içecekler şişkinliği azaltmaz!  

Fazla kaçırdığınız ya da sizde şişkinlik yapan yemeklerden sonra “Bir maden suyu açın da şu şişkinliğim bir gitsin” diyorsunuz ya. Tam olarak yanlış yaptığınız yer orası. Bilinenin aksine yemeklerde ya da sonrasında tüketilen gazlı içecekler durumu daha da kötüleştirebilir. Bazen bu şikayetlerin azalması adına yemek sonrasında maden suyu içmek de şikayetlerinizi artıracaktır.

Eee, ne yapacağız?  

- Probiyotik alın: Yapmanız gereken en önemli şey probiyotik alımınızı artırmak. Kefir, yoğurt, ev yapımı lahana turşusu (az tuzlu) gibi doğal yiyeceklerden ve probiyotik takviyelerden yararlanın. İşe yarayacaktır.

- Hızlı yemek yemeyin: Bir diğer önemli adım da hızlı yemek yememek. Acele yemek ve yetersiz çiğnemek gaz ve şişkinlik oluşumunu artıracaktır. Bu nedenle yiyecekleri sakin ve yavaş bir şekilde iyice çiğnedikten sonra tüketmelisiniz. Annelerimizin “Evladım, atlı mı kovalıyor peşinden” demesinin bir hikmeti var elbette.

- Hareket edin: Mutlaka hareketinizi artırmalısınız. Uzun süre oturmak midede gaz sıkışmasına neden olabilir. Ayrıca bağırsak rutinini de olumsuz etkiler. Ara ara kalkıp kısa yürüyüşler yapmak sindirime yardımcı olur. Ruhunuza da iyi gelecektir. 😊

- Su olmazsa olmaz: Bol bol su içmek çok önemli. Çünkü vücudun susuz kalması bağırsak tembelliğine bu da şişkinliğe neden olur. Gün içinde suyunuzu yanınızdan ayırmayın ve sık sık içmeye çalışın. Vücudumuzun yüzde yetmişinin su olduğunu düşünürsek pek de şaşırtıcı değil.

- Şişkinliğe iyi gelen besinler de var: Ananas, salatalık, maydonoz, zencefil ve nane gibi gıdalara beslenmenizde yer verin. Bu gıdalar gaz ve şişkinlik şikayetlerinin azalmasına yardımcı olacaktır. Diğer bir yandan yemeklerden sonra rezene, anason ve papatya çayı içmeye çalışın. Özellikle rezene sindirim sistemindeki kasların gevşemesini sağlayarak gaz sıkışmasını önler. Rahatlık hissi.

- Kimyon önemli: Kimyon baharatlığınızda durmasın, yemeklerinize de ekleyin. Özellikle de gaz yapıcı özelliği yüksek olan gıdalara kimyon eklemeniz bu besinlerin bu özelliklerinin azalmasını sağlar.

Gaz ve şişkinlik sorununu tam anlamıyla çözmek pek mümkün olmasa da fakat beslenme düzeninizde ve yaşam alışkanlıklarınızda yapacağınız basit birkaç değişimle bu sorunu minimuma indirmek hiç de zor değil. Almanız gereken önlemleri ve uymanız gereken birkaç tüyoyu yukarıda size sıraladık, sırada sizin bunu uygulamanız var. Hafif günler dileriz. 😊

Haberlere dön